Pembelajaran memerluka membina ,meruntuh, dan membina semula makna
Pembelajaran juga merangkumi menstrukturkan semula idea sedia ada.
Prinsip pembelajaran konstruktivisme
Pembelajaran juga merangkumi menstrukturkan semula idea sedia ada.
Prinsip pembelajaran konstruktivisme
- proses berterusan
- aktiviti mental dan sosial
- melibatkan bahasa dan memrlukan konteks
- masa yang mencukupi
- metakognisi(mengawal fikiran semasa pembelajaran)
Urutan pengajaran 4 fasaPermulaan/Mencungkil ideaMenstruktur/Menstruktur semula ideaAplikasi idea
Refleksi /penutup
- metakognisi(mengawal fikiran semasa pembelajaran)
- masa yang mencukupi
- melibatkan bahasa dan memrlukan konteks
- aktiviti mental dan sosial
Perbandingan Objektivisme Dengan Konstruktivisme Dalam Pendidikan
Objektivisme | Konstruktivisme | |
Tanggapan Utama | Pengetahuan wujud bebas dari persekitaran dalaman dan luaran pelajar | Pengetahuan bukan objektif, apa yang kita benar-benar tahu dan faham hanyalah persepsi kit. Ia ditentukan oleh kita semua. Pengetahuan tidak mempunyai struktur mutlak |
Kesan | Guru menolong murid membina pengetahuan dan rangka konteks di mana ia wujud. Mereka mengguna analogi, contoh dan pelbagai kaedah mengingat. Mereka tanya soalan untuk membantu murid | Guru menolong murid membina kefahaman baru dan menolong murid merakamkannya ke dalam struktur kognitif sedia ada. Mereka melakukannya dengan menolong murid membentuk analogi, contoh dan kaedah mengingat murid sendiri, dan guru menolong murid membentuk soalan yang perlu ditanya bagi membimbing mereka ke arah kefahaman yang lebih tinggi |
Respons Guru | "ada perkara yang anda hendak tahu dan saya akan ajar kepada anda apa yang saya tahu" "Saya ajari ini, mereka belajar ini" "Pelajar ini sungguh bijak, mereka belajar apa saja yang saya ajarkan" | "Ada perkara yang anda hendak tahu dan saya akan tolong anda mengetahui bagaimana anda boleh belajar mengenainya" "Saya ajar ini, mereka belajar itu" "Pelajar ini sungguh bijak, mereka belajar perkara yang saya tidak pernah rancang untuk ajar mereka" |
No comments:
Post a Comment